"O sociologo que quiser compreender do Brasil, nao raro precisa transformar-se poeta."
"A szocilogusnak, aki meg akarja érteni Brazíliát, át kell változnia költővé" írja a francia Roger Bastide, Brazília egyik nagy ismerője és elemzője a Brasil terra de contraste című könyvének előszavában.
"Ennek a fordítottja is igaz: az írónak, aki meg akarja érteni és írni Brazilíát, igen gyakran szociologussá, etnográfussá, antropolgussá és történésszé kell vállnia" írja Kutasi Kovács Lajos a Fekete Istenek- Fekete Emberek című könyvének előszavában.
A gondolatot folytathatnánk így is: aki megakarja ismerni és érteni a capoeirát, nem elég Brazília ismerőjévé, de költővé is kell vállnia.
Ebben segíthet nekünk Kutasi Kovács Lajos ezen könyve, melyben a szerző az afrobrazil világba enged bepillantást, a fekete társadalom minden fontos szeletét és állomását érintve, a rabszolgaság és a felszabadítás utáni időktől kezdve, a hitvilágon és rituálékon keresztül egészen a capoeiráig természetesen (A könyvet a Gondolat kiadó jelentette meg 1980-ban!!!!) Így a könyv elolvasása nemcsak minden a brazil kultúra iránt érdeklődőnek de minden capoeirásnak is melegen ajánlott, csaknem egyenesen kötelező.
Álljon itt egy rövid részlet a könyvből, a többit meg fedezze fel mindenki önállóan.
"A capoeira is afrikai örökség. A bantu négerek hozták Angolából. Eredetében rituális tánc, a vadászok mágikus tánca vadászat előtt, melynek során a táncosok különböző vadállatok moudulatainak utánzására törekszenek.
Brazíliában ez a mágikus tánc sajátos támadó-védekező fegyverré alakult át, s egy legenda szerint a rabszolgák ezekkel az ősi mozdulatokkal igyekeztek kitérni a hajcsárok korbács ütései elől.
A capoeira lényege, hogy a támadás és a védekezés legfontosabb eszköze nem a kéz és a kar, hanem a láb. Az ember lába sokkal erősebb, mint a keze, s az ellenfél a támadó karjára figyel, onnan várja az ütést. Azt mondják: a capoeirista úgy használja a lábát, mint rúgáskor a ló.
Bahiában a négerek és mulattok becsületbeli ügyeiket annak rendjemódja szerint capoeirával intézik el, nemritkán úgy, hogy a capoeiristák kést vagy borotvapengét szorítanak a lábujjaik között.
Különös, izgalmas és feletébb látványos a capoeiristák viadala.......
.....Egyik-másik híres capoeiristának úgy fenn maradt a neve, mint nálunk Toldi Miklósnak. Ma is emlegetik Chico Porretát, Samuel Querido de Deust, Tibirit, Cazumbét, Cartolát, Waldemart vagy Salacát, aki a II. Dom Pedro császár testőre volt. A század elején híres capoeira mester volt Bahiában Besouro, aki tudományát Bimba mesternek adta át. Nagy dolog az, ha valaki elmondhatja magáról, a "Bimba mester tanítványa" volt...